Udkast til Borgerforslag: Forbyd tvangsfjernelse før fødslen

Opdateret. 18., oktober

Barn i lægehæbder umiddelbaer efter føædslen på kitttelgrøn baggrund

 

 

 

Udkast til borgerforslag

 

 

Borgerforslag om  ændring af  Barnets Lov:

Det foreslås beslkuttet, at der ikke må  træffes afgørelse om tvangsadoption eller tvangsfjernelse af et barn, før det er født.

 

 

 

Barnets lov:

Fostret må tilhøre pleje- eller adoptivforældre 3 måneder før fødslen.

Ifølge Barnets Lov er der hjemmel til forlods at afgøre, at et barn fra fødslen skal overgives til pleje- eller adoptivforældre i § 49.

§ 49. Børne- og ungeudvalget kan i helt særlige tilfælde uden samtykke fra de kommende forældre træffe en afgørelse se efter § 47, stk. 1, om, at det ufødte barn umiddelbart efter fødslen anbringes uden for hjemmet, når der er en åbenbar risiko for, at det ufødte barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlig skade i tiden efter fødslen på grund af de kommende forældres manglende evner eller ressourcer til at tilbyde tilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet.
Stk. 2. Der kan kun træffes en afgørelse efter stk. 1, når der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses inden barnets fødsel eller ved barnets kommende op- hold i hjemmet.
 Stk. 3. Afgørelser efter stk. 1 kan tidligst træffes 3 måne der før kvindens terminsdato.

 

 

Det er et komplekst spørgsmål, om det er tilladt i henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) at træffe en forlods afgørelse om tvangsadoption af et barn, før det er født. Ifølge EMRK, især artikel 8, som beskytter retten til respekt for privatliv og familieliv, kræver enhver indgriben fra statens side en grundig vurdering af situationen og en dokumenteret nødvendighed for indgrebet.

Tvangsadoption før fødsel

  1. Retten til familieliv: EMRK stiller høje krav til sagsbehandlingen ved tvangsadoption. Det er nødvendigt at have et solidt dokumentationsgrundlag, der kan retfærdiggøre en sådan beslutning

    .

  2. Forudgående vurdering: Når beslutningen træffes før barnets fødsel, kan myndighederne ikke vurdere barnets specifikke behov eller relationen mellem forældre og barn

    . Dette kan føre til, at beslutningen træffes på et ufuldstændigt grundlag, hvilket er problematisk i forhold til EMRK’s krav om grundig overvejelse af alle relevante faktorer.

    Dommene fra EMD: Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) har fastslået, at tvangsbortadoption kun kan finde sted i “meget exceptionelle tilfælde”, hvor forældrene anses for “særdeles uegnede” til at varetage omsorgen for deres barn

    . Dette understreger, at der skal være en klar og presserende nødvendighed for sådanne indgreb.

Konklusion

Sammenfattende kan det siges, at ifølge EMRK er det ikke i overensstemmelse med konventionens krav at træffe en afgørelse om tvangsadoption før et barns fødsel uden en grundig undersøgelse af situationen. En sådan praksis kan potentielt føre til krænkelser af både barnets og forældrenes rettigheder, hvis ikke alle relevante oplysninger tages i betragtning

 

.

 

Leave a Reply